Uitdagingen. De één loopt er met een boog omheen en de ander haalt er onwijs veel voldoening uit. Voor ons intrigeert een uitdaging alleen maar. Uit de praktijk blijkt dat het -uitzonderingen daar gelaten- in 100% van de gevallen resulteert in meer voldoening. De moeilijkheidsgraad verschilt per water heel erg. Bij het ene water zwemt de één na de andere karper je net in en wordt je slaapritme bruut verstoord. Andere wateren daarentegen brengen enkel twijfel en frustratie met zich mee. Hier wordt geduld pas écht op de proef gesteld. Ik neem je mee naar twee wateren van afgelopen jaar. Complete tegenpolen van elkaar en toch brengen ze beiden dezelfde uitdaging, irritatie maar ook voldoening en een prachtig avontuur.
Kanaalvisserij
Een grote bak met water van kilometers lang, gelegen in het Oosten van Nederland. Dit scheepvaartkanaal zorgt er tot op de dag van vandaag voor dat het geduld van verschillende karpervissers in de regio op de proef wordt gesteld. Jaren geleden beviste Mike zo nu en dan dit kanaal met vrienden. Hoewel het een taaie visserij is gebleken, hebben zich destijds toch een aantal mooie vissen gemeld. Afgelopen jaar zijn wij samen naar dit kanaal geweest en hebben er een aantal sessies gevist. De eerste keren hebben we niet gevist. Deze bezoekjes bestonden namelijk vooral uit observeren, leren kennen en voorvoeren. De Deeper geeft je meer inzicht in het bodemverloop en verraadt interessante plekjes voor de karper. Denk hierbij aan taluds, kuilen en kleine knikjes. Bij een scheepvaartkanaal is het voor ons belangrijk om te weten waar bijvoorbeeld de vaargeul zich exact bevindt. De reden hiervan lees je verderop in dit artikel.
Bij onze eerste sessie, lieten we een oud rigje over onze stek gaan. Na het binnenhalen bleek dat er een mosseltje aan de haak zat. Per toeval werd er een mosselbankje van nog geen m2 gevonden. Deze plek biedt nét dat stukje extra attractie voor de vissen. Op dit specifieke kanaal is het bodemverloop als relatief saai te beschrijven. Onder eigen kant is het veelal vlak. Hier moet je goed zoeken, wil je een opvallend stukje vinden. De vaargeul bevissen behoort absoluut tot onze vaste routine. De bochten van het kanaal genieten hiervoor de voorkeur. Bochten op scheepvaartkanalen zijn altijd meer uitgeslepen dan de rechte stukken. Hierdoor is het bodemverloop eerder interessant en ontstaat er meer kans op het ophopen van voedsel. Naast locatie is ook het aas erg belangrijk. Wij voeren standaard met twee smaken aas op het kanaal.
Hiermee spreek je meer karpers aan en heb je voor ieder wat wils. Zorg dat je ten alle tijden kiest voor waar je vertrouwen in hebt. Probeer je echter niet té erg te hechten aan ‘het oude vertrouwde’. Als blijkt dat iets niet werkt, wees dan niet bang om te wisselen en nieuwe dingen te proberen. Wellicht is die verandering het laatste zetje dat de vis nodig heeft om overstag te gaan. Trek je eigen plan. Wat nu echt de sleutel is tot succes als je het over kanaalvisserij hebt? Geduld!
‘Tip: vergeet zeker niet om naast het gebruik van een dieptemeter, toch even ouderwets een loodje (met bijvoorbeeld een oud rigje eraan) over je stek te laten gaan. Waarom? Allereerst stel je zeker dat er niets ligt waaraan je kunt blijven haken. Ten tweede, leer je wellicht iets dat je nog niet wist.‘
Nieuwe gronden
Zomerse dagen. Van die dagen dat het zweet je uitbreekt bij de minste of geringste beweging. De auto bleef thuis en het scootertje werd gereed gemaakt. Opzoek naar nieuwe wateren met de wind in je haar en zon op je gezicht. We lazen eens over een putje op ongeveer 20 minuten afstand. Het klonk altijd interessant, die verhalen. Maar liever zagen we het met eigen ogen. Gezien de temperatuur namen we een zakje hondenbrokken, een net, onthaakmat en één hengel mee. Je weet maar nooit wat je te wachten staat.
De eerste paar keer is altijd even aftasten. Je zoekt naar plekjes die aantrekkelijk lijken voor de karper. Je let op beweging in het water, schimmen en je kijkt tussen de takken. Alles om maar iets wijzer te worden over het gedrag van de vissen. Lang duurde het niet, voor we doorkregen dat de vissen veelal tussen de takken te vinden zijn. Je zet je zonnebril op, steekt je hoofd tussen de takken en je kan gaan genieten van hoe mooi de vissen eruit zien. Van kort en dik tot lang en slank, oude schubs tot beschubte spiegels. Alles komt voorbij. Wat dit water op oppervlakte gebied erg moeilijk maakt, is dat de vissen niet snel onder de takken vandaan komen. Ze blijven zich liever verstoppen in hun veilige en beschutte omgeving. Uiteindelijk lukte het om ze eronder vandaan te krijgen door steeds een handje brokken een aantal meters voor de takken te gooien. De oliën die hier vanaf komen sporen de karpers aan tot eten.
Iedere observatie leidde tot dezelfde gedachte: de vissen laten zich voornamelijk zien in de kanten. Voor we ook statisch aan de slag gingen, wilden we ook hierover zoveel mogelijk te weten komen. We brachten de bodem in kaart met behulp van de voerboot en Deeper. De kanten zijn erg ondiep en al vrij snel belandt je in de spronglaag van het water. Het midden van het water bevissen heeft dus geen nut, want vangen ga je daar niet doen. Gelukkig zijn er een aantal afwijkende, bijzondere plekken te vinden in de bodem. Denk aan bijvoorbeeld een kuiltje. Gezien een karper vaak de bodem omwoelt, kan deze kuil best door de vissen zelf zijn gemaakt. Wellicht een bekende plek dus.
Montage
Voor iedere situaties heb je tegenwoordig verscheidene loodsystemen en rigjes. Van alles is er bedacht om zo goed mogelijk te kunnen anticiperen op het gedrag van de vissen. Over het algemeen vissen wij beiden het liefst met een helikopter systeem of een inline lood-systeem. Indien het lood ‘an sich’ niet visveilig is, maken wij deze zelf visveilig.
Kaylee Marten
Reageer